vrijdag 11 januari 2019

Modellen en websites

Modellen en websites


Als een model over promotie denkt dan is tegenwoordig natuurlijk de eerste gedachte een website. Laten we het nut en de mogelijkheden daar eens van bekijken. De grootste vraag is natuurlijk wat je ermee wilt. Verwacht je via deze website ontdekt te worden? Laten we dan eens op de stoel van de opdrachtgever gaan zitten. Deze producent of artdirector heeft het druk. Tijd is geld voor deze personen. Verwacht je dat deze man of vrouw een paar duizend websites gaat bezoeken via Google of zoiets om daarna het model te kiezen dat voor ogen staat? Ik denk dat we allebei het antwoord wel weten: Dat gebeurt gewoon niet. Die persoon belt een hem bekend modellenbureau en geeft dat  bureau een opdracht om op zoek te gaan naar een bepaald model.

Kijkt een modellenbureau naar je website?

Heeft je modellenbureau wat aan die website? Nu, de meeste bureaus hebben zelf sites maar die dienen alleen als etalage of uithangbord voor zichzelf want hier geldt hetzelfde verhaal als bij die eigen site. Wel hebben ze een intern portfolio systeem waar ze jou met een beetje geluk in plaatsen en waar bij een aanvraag in gaan selecteren. De foto’s daarin komen van eigen fotografen om er een eenheid in te krijgen. Dus daar is een site niet nuttig voor.

Een website vervangt nooit een portfolio

Vervangt een website je portfolio? Als je het voorgaande gelezen hebt dan is het antwoord direct al duidelijk: Een website kan geen echt portfolio vervangen. Je kunt hem niet meenemen onder je arm, je kunt het tijdens een interview of een “go-see” niet even laten zien. Ook op deze vraag is het antwoord dus weer negatief.
Modellen en websites

Een website is wel degelijk nuttig

Heeft een site dan geen doel? Natuurlijk is een website wel degelijk nuttig. Namelijk voor het opbouwen van een netwerk van fotografen, collega-modellen, visagisten en andere personen die in de modellenwereld rondlopen. En een dergelijk netwerk is belangrijk om een beetje bekendheid te krijgen. Verwacht er echter, gezien het bovenstaande, geen wonderen van om werk te vinden, want dat zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan gebeuren.

Geef geen kapitalen uit aan een website

Ga dus geen kapitalen uitgeven aan een website. De kans dat behalve enkele bekenden, anderen die site gaan zien is vrijwel nihil. Je site verdwijnt tussen tienduizenden andere modellensites en zal er waarschijnlijk niet of nauwelijks tussen te vinden zijn. Ga op zoek naar sites die bedoeld zijn om gevonden te worden. Zoek een webontwerper die daar de nadruk op legt en niet op de schoonheid van het ontwerp want daar zul je weinig tot niets aan hebben. In de praktijk is het meestal zo dat hoe mooier een site qua grafisch ontwerp is hoe slechter deze te vinden zal zijn.

Een voorbeeld van onze overige producten en diensten